woensdag 29 december 2010

Winters Veluwe, Kroondomein Uddel

Bij deze het laatste bericht over de winter op de Veluwe in het jaar 2010. De laatste dagen veel in het bos geweest. Om bomen te zagen wat ik gekocht had van de gemeente maar ook voor 2 mooie wandelingen. Dinsdag alleen een rondje kroondomein bij Uddel gedaan. Bekende route. Omdat het kroondomein pas vanaf 26 december open is, hoopte ik dat het wild nog 'onbevangen' ronddartelde... Dat viel nog wel wat tegen. Alhoewel. Toen ik vanaf de parkeerplaats de weg overstak om het gebied in te gaan staken er gelijk 5 hinden het pad over en later de weg over...
Halverwege de tocht ontmoette ik nog een bijzonder iemand. Er liep een 'professionele' wildspotter compleet gecamoufleerd (nee niet in het wit). Om de 10 passen stond hij stil en tuurde door de verrekijker. Helaas was het gebied nogal leeg.... Omdat mijn looptempo vaak wat hoger ligt stond ik op het punt om 'm in te halen. Zegt-ie: 'ga je me inhalen'? Ja, was mijn korte reactie. 'Dat gaat zomaar niet, dat mag niet', antwoordde m'n collega wildspotter.. Er ging een lampje branden.... hij is zeker bang dat ik het wild voor hem wegjaag... arme vent... Ik stelde hem daarom voor om samen op te lopen (hele opgave, als je om de 10 passen een leeg veld op moet staren met je kijker....) Maar nee..... Hij draaide zich boos om en ging de andere kant op.... Bestaat er een ongeschreven regel dat........?!
Gelukkig kon ik wel genieten van de mooie omgeving, daar doet zo'n alleenheerser niets aan af...


Later op de route had ik een leukere ontmoeting... Een eind voor me liep een roedel herten met geweidrager in het bos. Helaas te ver weg voor goede foto's. Toch mooi om te zien. Iets verderop liep ik weer een man achterop. Ook deze haalde ik na een groet in. Hij vroeg of ik een roedel had gezien. Ik antwoordde bevestigend. Hij had ze ook gezien, en hoe! Omdat-ie moe was, was die even gaan zitten. Trokken er 16 herten langs 'm heen! Al spelend en dartelend, zonder dat ze hem in de gaten hadden. Werkt toch wel goed, ergens gaan zitten.... Samen met deze gezelligere collega wildspotter nog een eind samen opgelopen totdat ieder een andere kant op moest. Zo kan het dus ook! Een mooie tocht, pittig door al de sneeuw en helaas wat verstoord door houtzagende bosbouwers... Gelukkig nog wat wild ontmoet (ong. 15) en redelijk wat sporen gezien!

Vandaag de tweede tocht gemaakt. Precies de andere kant van de weg als waar ik gisteren was. Een klein deel van dat gebied had ik al een keer verkend met de collega bloggers van grofwild.blogspot.com. Vandaag met 3 broers van me op pad. Netjes om 8.45 uur het bos in... Wat was dat een mooie tocht! Niet alleen vanwege het wild, maar ook zeker vanwege de prachtige zonsopkomst, de sneeuw, het landschap en de gigantische hoeveelheid sporen. Wat zitten daar veel herten!!! Uiteindelijk een tocht gemaakt van 3 uur! Pfoei! Wat waren we ook blij dat we Google Maps op de telefoon hadden, anders waren we zeker verdwaald. Enige nadeel was dat er bospaden op staan die in de werkelijkheid er niet meer zijn... Wat doe je dan...? :-) Hieronder een fotoverslag:
Het verschil tussen het landschap en de lucht is bijna niet waar te nemen. In dit landschap, met sneeuw, zijn de herten wel erg lastig te zien. Je ziet zoveel donkere plekken...
De lucht kleurde prachtig oranje / roze, mooie pasteltinten. Het gebied kenmerkt zich door grote open vlakten met heuvels, waardoor je mooi perspectief in je foto's krijgt.

Elke keer vanaf het zelfde standpunt, maar dan met verschillende zoomstand. Vaak zie je op dit punt wel wild door het veld trekken over hun vaste wissels. Dit keer niet. Je kunt er op wachten... maar dat deden we niet. Wat denk je? Liepen we een uur later aan de andere kant van dit veld... liep er een roedel herten netjes achter elkaar aan over een uitgesleten wissel in de sneeuw....
Nog steeds dezelfde zonsopkomst, maar met andere belichting... vlammend!

Deze boom is waarschijnlijk eerst door een hert 'aangepakt' en daarna onder handen genomen door een specht...

Ik heb me verbaasd over de gigantische hoeveelheid sporen die we zagen. Kleine wissels veroorzaakt door 1 hert, maar ook wissels met 'aangestampte' sneeuw door hoge wit besneeuwde grassen, waardoor er een soort geul ontstond waar heel wat herten regelmatig gebruik van hebben gemaakt.
Wildwissel:
Je komt ook andere sporen tegen:

Of een ligkuil, prachtig onder een dennentak:
Maar gelukkig ook nog herten gezien. Bij elkaar rond de 30. De meeste op afstand, moeilijk te fotograveren, anderen wat dichter bij:

Dit roedel kwam heel mooi achter elkaar lopend het veld over. Van de ene dekking op weg naar de andere dekking. Nieuwsgierig kijkend wat wij aan het doen waren.. Geen haarscherpe foto's, maar wel een aardige indruk.
Aan de andere kant van het pad dacht ik ook weer wat te zien (dat had ik wel vaker deze ochtend, maar met al die donkere struikjes in het wit vergis je je zo):
Je ziet d'r, maar al heel snel is ze verdwenen:
Het gaat allemaal erg snel, maar een foto maken ging nog net.. Ik ben al erg blij met deze afstand foto's. Voor het eerst dat ik herten in de sneeuw kan fotograveren...
Het mooie van een wat heuvelachtig terrein is dat je plotseling voor verrassingen kunt komen te staan als je om de top van een heuveltje heen kijkt. Dat gevoel hadden wij en een kapitale geweidrager met zijn roedel ook. We keken elkaar even aan.... en het hele roedel was zo verdwenen..... Ook dat ging te snel voor m'n camera. Wel heel mooi om mee te maken...!

Bijna aan het eind van de tocht kwamen we deze damherten nog tegen:
Helaas liepen deze wel acher een raster... ondanks dat waren ze nog redelijk schuw... Eerst zagen ze ons niet, toen ik floot (koppies omhoog voor de foto) en later nog wat werd geroepen, gingen ze er vandoor.
Terwijl we hier stonden te kijken vlogen de raven over ons heen en lieten hun aparte geluid goed horen.


Volgend week hoop ik een bericht te posten over een tochtje naar het Fluitbos in Almere! Goede jaarwisseling!
ps. Dinsdagavond bij een presentatieavond geweest van Jan - Willem de Lange, mooie foto's! Bekend terrein...
  

2 opmerkingen: