vrijdag 26 november 2010

Klein fietstochtje over landgoed Staverden

Vanmiddag ter ontspanning een heerlijk rondje gefietst over o.a. Langoed Staverden. Het was heerlijk weer; rond het vriespunt met een zonnetje. Wederom weer over paden gefietst die voor mij nieuw waren. Het duurt denk ik nog wel een paar jaren voordat ik de wijde omgeving echt goed ken. Heb dus nog wat te doen.
Landgoed Staverden trekt mij onder meer vanwege de afwisseling tussen prachtige beukenlanen, kleine (wild)weiden en natuurlijk de meanderende Staverdense beek.
Die levert geeft hele mooie, verrassende doorkijkjes op en zorgt ervoor dat delen van het gebied redelijk vochtig zijn. Uniek voor de Veluwe!

Delen van de beek waren zelfs nog bedekt met een vliesje ijs, m.n. de delen waar de zon niet bij kon komen. Al het blad is nu zo ongeveer wel gevallen, al duurt het bij de eik nog wel even voordat die al zijn blad kwijt is. Door het dikke bladerdek op de grond is heel goed te zien welke route de herten gebruiken. Ik ben diverse duidelijk wildwissels tegengekomen die een indicatie geven over de vaste trekroute van de herten. Belangrijke informatie voor het observeren van grofwild.

Verbazend vond ik verder dat er ook op delen van het landgoed duidelijk wroetsporen van zwijnen te zien zijn. Horen die daar? Gedoogd?
Ook deze middag nog wat roodwild gezien, niet heel dichtbij, maar toch zichtbaar. De term 'roodwild' komt zeker tot zijn recht op dit plaatje:


Stukje verderop richting Ermelo hebben ze een 'wildwissel' over de Leuvenumseweg gemaakt. Of dat nou gaat werken....:
                                    
De zwijnen zullen zich wel laten leiden door het gaas, maar roodwild absoluut niet. Sensoren moeten registreren als er wild gaat oversteken zodat er borden gaan oplichten met een waarschuwing...

Terug over de Stakenbergweg; daar is / was een prachtige speelweide. Maar wat ziet die er nu uit....! Helemaal omgewoeld door de zwijnen. Het bevestigd mijn beeld dat de zwijnen steeds verder uit hun 'normale' leefgebied trekken. Klopt dat?

Jammer dat de rust werd verstoord door een zeer laag overvliegende apache helikopter..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten