woensdag 15 september 2010

Veluwe Bronst Bokken taferelen

Vanmorgen een heerlijke tocht gemaakt voordat ik naar het werk ben gegaan. Dit keer weer een voettocht van ongeveer 8 kilometer.

Waarschijnlijk was ik die ochtend de eerste en enigste in dat bosgebied. Tijdens het eerste (heuvelachtige) deel van de tocht kwam ik een eenzaam zwijn tegen. Toen ik de heide opliep werd ik vergezeld door een reebok, die redelijk lang, op gepaste afstand, met me mee liep. Gezellig...!

Pas aan het einde van de hei kreeg ik het eerste wild te zien waar ik met name voor kwam; bokken! Zeer waarschijnlijk weer dezelfde groep die ik daar vaker gezien heb. Een roedel bokken bij elkaar is niet echt bronstig. Toch heb ik kunnen genieten van wat voorbronst taferelen. De 2 oudere bokken hadden zich sowieso al afgezonderd van de jongere bokken, zij waren het ook die af en toe een luide burl lieten horen.

Voor mij werd deze tocht helemaal mooi toen 2 jongere bokken op een speelse manier de kracht van elkaars (gewei) testen. Met nog redelijke klappen stootten ze de geweien tegen elkaar. Prachtig om getuige van te zijn! Natuurlijk had ik m'n camera bij me, maar de afstand was te ver om scherpe foto's te kunnen maken. Om de sfeer weer te geven, toch wat plaatjes.

Op de 2de helft van de tocht kwam ik een duo hinden en later een redelijk roedel hinden met kalveren tegen. In tegenstelling tot b.v. Elspeet lopen de hinden hier nog een eind van de bokken vandaan. Dat zal vast niet lang meer duren....

Naast het wild kijken was het ook nog eens een prachtige, herfstachtige ochtend. Dit plaatje zegt genoeg:
Zaterdag hopen we weer een tocht te maken..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten