zaterdag 18 september 2010

Update Bronst Veluwe 13 t/m 18 september

Deze week een heerlijke wildweek / bronstweek gehad. Naast de hieronder beschreven tocht met de vele 'bokken' nog 2 keer in het bos in Elspeet geweest.

Tijdens de eerste keer heb ik eigenlijk wel wat in de 'rats' gezeten. Ik liep namelijk in een aardedonker deel van het bos. Geen lamp bij me, dus echt niets te zien.. Wordt ik onaangenaam verrast door zwijnen die om me heen rennen met een boel gesnuif en zwaar geknor. Ze konden tot overmaat van ramp ook niet verder omdat ze tegen een zwijnkerend raster aanliepen. Ik heb met kloppend hart en al 'schoppend / schuivend' over de grond m'n tocht vervolgd..... Dat hier af en toe zwijnen liepen was mij wel bekend, maar naar ik begreep horen hier in dit gedeelte officieel geen zwijnen te lopen......

Waar ik toen voor kwam; het geburl was vanaf die plek toch nog te ver. Bij de volgende plek heb ik heerlijk, zittend op een 'afsluitboom' genoten van 5 verschillende burlende herten. Één stond op een niet al te grote afstand in de nevel zodat ik hem met verrekijker goed kon observeren. Een, naar z'n geluid te horen, oudere bok stond vlak bij me in een bosperceel. Een prachtig concert van al die verschillende burlende herten. De verschillen in 'diepte' en donkerheid van het geluid is prima te horen!!

Vanmorgen met @gerarddeweerd ook naar net genoemde plaats geweest. Lekker vroeg het bed uit om te genieten van bronstgeluiden en naar we hoopten ook bronst taferelen. Ook al kom je om 6.00 uur aan in het bos... toch zijn er al mensen zoals wij.... Tja, dat heb je op zaterdagmorgen..

Vanaf onze positie hebben we weer genoten van enkele burlende herten. Al was het minder intens als 2 avonden ervoor. Wel hebben we genoten van een paar overstekende hinden en het gesnuif, gestamp, mogelijk gerol in het water van een hert wat niet al te ver van ons in een maisperceel aan de gang was. Hij was erg onrustig, maar burlde niet. Al de andere wel burlende herten (inclusief het hert wat ik donderdagavond ook hoorde) stonden in de rand van het bos. Zeker toen het lichter begon te worden was duidelijk te zien dat de hinden wel in de weiden stonden, maar de herten niet zichtbaar waren. Pas tegen een uur of 7 kwamen enkele 'heren' het bos uit. Ze kwamen duidelijk de dames halen om in dekking te gaan. Het ene hert had een roedel van ongeveer 12 hinden en kalven, de ander maar een roedel van 5. Ze lieten elkaar met rust, het leken ook wat jongere herten.

Netjes tot 7.19 gewacht om het bos verder in te gaan (zonsopgangstijd). Bij het punt waar we moesten wachten Jan Niebeek nog kort gesproken. Hij was onderweg met enkele 'gasten' op een fietsexcursie. Hij vertelde dat hij die nacht rond 4.00 uur ook al had geluisterd... Tja dat zijn de echte!!
Toen ik vertelde over de 'bokken' die we gezien hadden, wees hij me terecht; het zijn geen bokken, maar herten. Herten en hinden dus... Niet vergeten... :-)

Nadat we het bos verder in waren getrokken zagen we een heel onrustige hinde heen en weer draven op een bospad, het weiland bij een boerderij intrekken, telkens heen en weer. Mogelijk had het verband met onze volgende ontmoeting deze ochtend; een prachtig roedel met een ouder hert. Mooi om thuis te ontdekken dat het hert het gras in z'n stangen heeft hangen, die is dus aan het 'wroeten' geweest in de grond. Imponeren is hier waarschijnlijk de reden geweest. De afstand was te ver om een goed scherp portret te maken, maar de sfeer van dit roedel is zeker vastgelegd. Geniet ervan! 


Al met al deze ochtend rond de 40 herten / hinden gezien, met name in bronstroedels, enkele zwijnen en een reebok. Volgende week volgend verslag; weer een intensieve bronstweek met veel bostochten... heerlijk!

Naast wild, geeft de natuur ook andere mooie taferelen, de paddestoelentijd is weer aangebroken:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten