donderdag 18 augustus 2011

Zomertochten 2 augustus 2011 en reeënbronst

Zoals jullie weten trek ik vooral de natuur in rond Elspeten, Vierhouten en Uddel. Tijdens deze zomervakantie ben ik daar eens vanaf geweken. Zeker geen spijt van gehad.
Af en toe kom ik op mijn tochten reewild tegen, maar niet zo heel vaak. Mijn interesse ging met name uit naar het grote wild: (dam)herten, zwijnen, moeflons, e.d.
Al lezend in wat jachtbladen en op diverse internetsite's kreeg ik toch eens zin om me wat meer te verdiepen in het reewild. Juist in onze zomervakantie was het reeënbronst. Reeënbronst is veel eerder dan de hertenbronst, misschien ook veel minder spectaculair (weinig geluid) maar omdat het voor mij veel moeilijker is om daar iets van te zien, wel uitdagender.
Ik had bij collega blogger Pieter al een keer een reeënfiep gezien, dat schijnt toch wel een goed lokmiddel te zijn tijdens die bronstperiode. Via Youtube kwam ik ook wat filmpjes tegen van het zgn. reeënblatten. Met name Klaus Demmel is daar een grootheid in. Hij maakt reeënfiepen van geweitjes van de reebokken. Mijn exemplaar is van rubber, was een stuk goedkoper... Maar goed, de filmpjes lieten zien dat, mits je goed 'blatt' / fiept, de reebokken zeker zullen reageren.  

Sinds we verhuisd zijn naar de Veluwe gaan we traditiegetrouw iedere zomer naar vrienden in Waardenburg, waar we hiervoor gewoond hebben. Net voordat we daarheen zouden gaan hadden we nog een kraamfeest in Waardenburg. Laat ik daar nou net een aantal jagers spreken die ook in de omgeving van Waardenburg jagen. Ze hadden het over de eendenkooi bij Waardenburg. Het is een gebied wat in de oksel van knooppunt Deil ligt, A2/A15. Een waterwingebied wat redelijk vochtig is, deels begroeid met rijshout.
Dat gebied kende ik al en ik wist ook dat daar reeen liepen, tijdens het schaatsen heb ik ze jaren geleden wel eens op de foto gezet. Die jager vertelde dat er ongeveer 30 moesten zitten, waaronder een oude, sluwe bok. Laat ik net die week erna 3 dagen in Waardenburg zijn.. je raad het al... toch weer vroeg me bed uit.

Gelijk de eerste avond met alle kinderen erbij het gebied ingegaan. In de schemering de fiep lustig gebruikt. Of ik de juiste geluiden maakte was niet zeker, al had ik wel wat voorbeelden van Klaus Demmel gehoord. Op veel weilandjes zag je eerst niets.. FIEP... en daar kwamen de oortjes tevoorschijn. Het werd nog mooier; het was al goed schemerig dus voor mens en (sommige) dieren waren de dingen wat moeilijker te onderscheiden. Er liepen een paar bokken. Bok 1 werd helemaal wild van mijn gefiep. Hij rende op redelijk afstand heen en weer door het land af en toe gekke sprongen makend. Prachtig!
Het werd nog mooier. Verderop weer wat reegeiten maar ook een bok. Wij stonden wat achter een rietkraag. Weer fiepen.... de bok verliet de geiten en kwam steeds dichterbij, dichterbij, dichterbij... Onze kinderen vonden het eng worden en wilden er vandoor gegaan.. Steeds dichterbij... Tot ongeveer 20 meter en toen begon er een van ons te piepen en weg was de bok. Weer fiepen.. Gelijk stopte de bok.. Tot het te donker werd en we niets meer konden zien.
Fantastisch!
Gelijk de volgende morgenl 5.00 bed uit, nu met z'n tweeën. Fiep mee en fiepen maar. Niet zulke reacties als in de schemering, maar wel hele alerte geiten en bokken. Die ochtend in verschillende delen van het gebied totaal 21 reeen gezien, bijna de geschatte populatie. Ieder deel leek z'n eigen bok te hebben waar soms ook een of meerdere geiten / kalfjes bij liepen. Tijdens deze wandeling heb ik al deze foto's gemaakt.


Helaas niet echt het drijven van een bok gezien, maar wel 2 bokken die elkaar achterna gingen, waarbij de ene bok de andere uit zijn territorium verjoeg.


Uitzicht op de molen aan de Veerstraat in Waardenburg met op de voorgrond de 'Kuilenburgse vaart'. Schijnt vroeger een belangrijke trekvaart te zijn geweest tussen Culemborg en Zaltbommel waar met name vanuit Zaltbommel / Saltbommel zout werd vervoerd.

Ochtendstond geeft goud in de mond..... Ongeveer 100 meter verderop raast het verkeer van de A15 voorbij. Niet wetend dat er zo vlakbij een prachtig natuurgebiedje is.

Door het gebied heen lopen 'laarzenpaden' waar het hoge gras is weggemaaid waardoor je dwars door de velden, door de oude eendenkooi en over diverse sloten heen kunt wandelen. De 'nieuwe' eendenkooi is nog in bedrijf en is daarom niet toegankelijk. De volgende morgen zijn we weer vroeg het gebied ingegaan, maar toen niet zo heel veel meer gezien, wel de oude sluwe bok die zich heel mooi in de plooien van het landschap had verstopt waarbi de reegeit op de uitkijk stond.

Deze 'gang' deed me denken aan de mooie loop van een damhert. Onderstaande foto: een 'winterkoning' ? (ben slecht in vogelnamen) aan een scherm rond de oude eendenkooi.

Kortom; ik heb altijd het reewild onderschat en ga hier zeker meer mee doen! Het was in ieder geval fantastisch! Een nadeel; ik dacht uit te slapen, maar dat ging toch niet lukken. Informatie over de eendenkooi en het natuurgebied daar: http://www.staatsbosbeheer.nl/Activiteiten/Betuwe/Eendenkooi%20Waardenburg.aspx
http://www.staatsbosbeheer.nl/Activiteiten/Betuwe/Herfst%20in%20eendenkooi%20Waardenburg.aspx
http://www.plaatsengids.nl/natuur-en-recreatie/waardenburg/eendenkooi
Google ook eens op 'eendenkooi waardenburg' via afbeeldingen; mooie plaatjes!

Uiteraad ook nog een aantal keren over de Veluwe gezworven. Ik had dezelfde ervaring als collegablogger Pieter (www.grofwild.blogspot.com): hoe verder de zomervakantie vorderde, hoe minder goed het wild zichtbaar was. Dat zal o.a. te maken hebben gehad met de druk van toeristen, maar ook door de jacht op zwijnen en herten.
Deze zomervakantie tweemaal op verschillende plaatsen gepost, eenmaal met Pieter. Beide keren helaas voor niets.. Tenminste... er was geen wild. Maar genieten van de rust in de natuur lukt altijd wel!

In September hoop ik weer m'n trektochten te vervolgen, nu eerst even een goede start op het werk. En daarna.. Oktober... Bronstmaand, dus weinig slapen en veel in het bos! 

1 opmerking:

  1. wij kijken vaak bij Elspeet, veenweg, Saverden en omgeving, en sinds dit jaar zien we steeds meer wild. Waarschijnlijk omdat we de plekjes wat beter weten.
    Maar een vraagje: Wat is een fiep?

    BeantwoordenVerwijderen