donderdag 28 juli 2011

Zomertochten juli 2011

Uiteraard ben ik ook in deze zomerperiode regelmatig in het bos te vinden. Ik kan wel zeggen dat ik er steeds meer plezier in begin te krijgen. Na 2 jaar regelmatig rondzwerven ga je de mooie plekjes ontdekken, ga je meer begrijpen van het leefgedrag van het wild en uiteraard lees je hier en daar informatie over de leefwijze van het wild wat je tegenkomt. Er is maar een nadeel aan wildkijken; je moet vroeg je bed uit. Deze zomer is het toch heel regelmatig voorgekomen dat ik rond 4.30 / 4.45 naast m'n bed sta. Als ik eenmaal onderweg ben, is dat moment snel vergeten. De rust, het natuurschoon en als het lukt; de ontmoetingen met het wild 'maken alles goed'.
Hierboven een duidelijke wildwissel, die zo te zien intensief en door veel herten gebruikt wordt. Niet zo vreemd, collega blogger Pieter spotte hier een paar weken geleden een roedel van 40. Als die een tijd lang, tweemaal per dag hier passeren, krijg je dit al snel. 


Op een tocht samen met een collega begonnen we met het langsrijden van de hotspots. Ook al zijn deze beelden niet haarscherp, de silhouetten van deze geweidragers geven wel een prachtig beeld. Bij beide foto's is te zien dat de geweien nog niet helaam geveegd zijn, er hangen nog 'vellen' aan het gewei. Als je vaak in het bos komt en je fotografeert wat je tegenkomt, krijg je niet alleen een veel te groot foto-archief, maar je kunt dan ook herten gaan vergelijken, zeker met geweidragers is het interesant om te zien of je een 'bekend' hert tegenkomt. Zo kun je ook weer meer over dat specifieke hert te weten te komen; leefgebied, trekroutes, daginstand, e.d.
Bij het linkerhert is heel goed te zien dat hij aan het vegen is geweest, de 'vellen' hangen aan z'n gewei!

Dit zijn de mooie momenten voor iemand die graag herten observeerd. Deze heren merken jammer genoeg wel dat er iemand is, ze waren op weg van het weiland waar ze op lavei geweest waren naar hun daginstand, toen ik ze  tegenkwam. Maar met de juiste benadering, gebruikmakend van het weer en goede kleding kun je toch genieten van zulke taferelen. Ook dit zijn nog geen superfoto's maar de sfeer is duidelijk. Ook hier weer mooi om te zien dat verschillende leeftijden herten nu nog met elkaar optrekken. Over een paar maanden is dat volledig anders! De echt oude jongens houden zich vaak ook wel wat afzijdig van deze wat drukke roedels. Dit roedel bevat ongeveer 13 mannelijke herten. 

Helemaal links een hert wat z'n gewei vrij 'recht' op z'n kop heeft staan, terwijl meer naar rechts het hert meer 'breeddragend' is. Daartussen een hert wat waarschijnlijk 2de of 3de kops is. (rechts naast het meest linkse hert) 

Langzaam trekken de heren het open gebied uit, de dichte bossen in om daar 's avonds rond 21.00 / 22.00 uur weer uit te komen.


Dit zwijn kom ik nu bijna elke keer tegen op dezelfde plaats. Een wat moerassig gebied, waar het blijkbaar goed toeven is; in ieder geval lekker rustig. Vaak kan ik hem/haar op 10 meter benaderen. 
Deze foto's zijn van afgelopen woensdag. Die nacht eerst m'n zwager en schoonzus op schiphol gehaald en daarna gelijk naar het bos. Fiets mee, bijna 18 kilometer door de bossen rond Elspeet getrokken. Best wat wild gezien (reeen, herten, zwijnen en een roofvogel), maar de meeste dieren waren al vroeg uit de open gebieden en trokken over de wissels naar hun daginstanden. Niet echt makkelijk om foto's te maken. Daarnaast was het erg mistig, dus was het zicht soms erg slecht. Tot twee keer toe nog andere wildliefhebbers ontmoet die allen niet zoveel gezien hadden. Het laatste groepje, vader, zoons en w.s. opa, nog wat bekende plekjes die met de auto bereikbaar zijn doorgegeven en m'n visitekaartje. Gelijk gingen ze nog even kijken. Nadat ik nog een collega fotograaf, Peter, gesproken had ging ik naar huis, pieraf van het slaapgebrek en fietsen, maar volop genoten van de natuur en de sfeerbeelden. Op een bekende wildweg zag ik in m'n ooghoeken wat uit het bos over een prikkeldraad heenspringen een weiland in.... M'n 13 vrienden die een stukje hierboven ook op de foto staan. Gelijk auto in z'n achteruit en lens uit het raam. Prachtig en dat rond 8.30 's morgens.
Heel rustig en 'statig' sprongen 1 voor 1 de geweidragers de wei op. Rustig trokken ze door de wei richting hun daginstand. Gauw nog Peter ingeseind die 2 minuten voor mij uitreed. Helaas voor het groepje wat ik net noemde waren zij net wat te vroeg hierlangs gekomen.. Of had ik geluk...?!
Ik heb de foto's nog niet naast elkaar gezet, maar als het goed is kun je aan de gewei opbouw zien of er gelijkenis is met de herten die wat meer naar boven op de foto staan. (de breeddragende, en 'rechtdragende'). Uiteraard is het nu de sport om deze prachtige dieren nog beter op de gevoelige plaat te krijgen, maar wel zonder dat ik ze verstoor...!




 Overigens heeft m'n collega blogger Pieter ook nog een leuk verhaal over deze herten. Zie: http://grofwild.blogspot.com/2011/07/geen-ceasar-maar-toch-zeer-tevreden.html en: http://grofwild.blogspot.com/2011/07/zomer-2011.html
Naast wild fotograferen geniet ik ook van alles wat ik om me heen zie. Hierboven en hieronder wat foto's / sfeerplaatjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten