donderdag 9 december 2010

Oostvaardersplassen & bericht over de Moeflons van de Elspeterstruiken

Vanuit de pers:
De website http://www.hetedelhert.nl/ heeft weer veel berichten geplaatst over staatssecretaris Bleeker en zijn plannen rondom de Oostvaardersplassen. Het lijkt erop dat de verbinding Veluwe / Oostvaardersplassen niet, of pas later gaat komen.

Bijzonder bericht was ook het feit dat er in de Betuwe een edelhert gevonden is. Die heeft er blijkbaar een aardig tochtje op zitten!

De wijze heren en dames in de tweede kamer hebben bedacht dat er op de Veluwe op een andere manier op zwijnen gejaagd moet gaat worden. Ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Vangen ofzo?

Eline Verwoerd (Staverden) heeft een paar prachtige foto's geplaatst op de site van de vereniging met betrekking tot de nabronst bij de edelherten. Dat er nog zo laat in het jaar activiteiten waargenomen worden is wel bijzonder!

Weblog Maas van de Ruitenbeek:
Op de weblog van Maas http://natuurfotomaas.web-log.nl/ .
Ik kwam dit citaat tegen: Gisteravond werd mij bevestigd dat de twee rammen die ik dit voorjaar prachtig vereeuwigd heb op de gevoelige plaat, naar de eeuwige jachtvelden zijn gestuurd door de "beheerders". Er moet soms beheerd worden, daar heb ik geen moeite mee. Maar dit heeft niets met beheer te maken. In mijn bescheiden optiek waren deze prachtige rammen niet ziek, zwak of misselijk. Nee, gezonde sterke dieren: alleen omdat ze de status hebben exotisch te zijn.


Zijn reactie spreekt mij wel aan, temeer omdat ik dezelfde bokken, op dezelfde manier / stand heb kunnen fotograveren. Ja, de foto's lijken erg veel op elkaar, maar je kunt het verschil zien. Jammer dat deze prachtige dieren zijn afgeschoten. De big 5 (zwijn, edelhert, damhert, ree, moeflon) tijdens 1 tocht zien, zoals het Maas als toezichthouder regelmatig lukt, zal voor mij wat moeilijker worden. De bewuste foto, waar ik ook wel 'trots' op ben:

Ik kreeg deze week verhalen te horen van een kennis over edelherten die in de tuin van z'n ouders de boel kaal vraten in Elspeet. Ze stonden 's avonds voor het raam te kijken.... en... daar staat een roedel in de tuin. bizar. Maar ik ga daar even kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten