woensdag 16 januari 2013

Syberische wintertocht Veluwe 2013

Syberische wintertocht 16 januari 2013.... IJselijke  temperaturen en prachtige sneeuwtaferelen... Een prachtige tocht van bijna 30 kilometer over ongerepte sneeuwpaden en dat bij -10 graden. Alleen dat is al een ervaring op zich. De kou trotseren om te genieten van natuur en wild!  
Ik was dit keer niet eens zo heel vroeg, moest eerst nog van huis uit naar de Noorderheide fietsen... pff.. Als je dan ontdekt dat je de eerste bent die daar komt.... Mooie witte besneeuwde paden met goed zichtbare prenten van veel en divers wild... Ook een wissel door de lage begroeiing heen laat een heel duidelijk donker 'spoor' achter..
Hier liepen een paar dagen eerder zeven mooie geweidragers.... Vandaag een witte, wat nevelige vlakte. Volledig 'in rust'! M'n eerste etappe zat erop: van huis naar Elspeet. Etappe 2 voert over de Noorderheide en de wouden die daaraan grenzen naar Gortel. Grotendeels onbekend terrein, maar Googlemaps helpt me prima! Hoewel het op weg naar Elspeet fiks koud was, is de temperatuur tussen de bomen (met vele lage kleding aan en in beweging op de fiets) goed te doen.
Zoals ik in mijn vorige bericht schreeft liggen er diverse waterpartijen in dit gebied. Zaterdag nog 'kaal', nu bedekt met een witte laag vocht.
Aangrenzend aan het kroondomein is er een groot stuk bos 'ingerasterd'. Deels ws voor de jonge aanplant, maar mogelijk herbergt dit gebiedje nog meer mooie verrassingen waar wij helaas alleen maar naar kunnen gissen. Normaal heb ik een hekel aan rasters, maar met zulke winterse omstandigheden geeft het ook wel mooie lijnen / diepte in foto's.
Het wild liet zich deze morgen niet zien. Niet verwonderlijk: met deze temperaturen proberen ze zich zo 'gedeist' mogelijk te houden. Iedere stap teveel kost energie. Die energie hebben ze hard nodig om zichzelf goed warm te houden naast een beperkt voedselaanbod. Hier op de Veluwe overigens geen 'Oostvaardersplassen' of 'AWD' taferelen. Er zal ongetwijfeld hier en daar een ouder of ziek dier doodgaan, maar het wild is goed bestand tegen deze kou!!
Na een mooie en pittige tocht kom ik in Gortel aan en steek door naar het gebied tussen Gortel en Epe. Zomaar ergens op een kruispunt maak ik deze 4 foto's. Naar alle windrichtingen één. Plak ze aan elkaar en je hebt een mooi panoramisch gezicht!


Voor onderstaande foto moet je je scherm, laptop, ipad of telefoon even een kwartslag naar links draaien..... Dit is een klein 'berspaadje' w.s. naar een mooie aanzit plek voor fotografen of jagers... Het leuke van dit paadje is...: dat het wild het gebruikt als wissel, een ree heeft hier gebruik van gemaakt, niets vermoedend op weg naar een klik of schot.... ;-)
Ondertussen begon mijn 3de etappe: van Gortel richting Epe.

Her en der op de Veluwe zijn nog oude wildakkers te vinden. Dit is wel een hele grote! Deze wildakkers werden vroeger goed bijgehouden zodat er voldoende gras en kruiden groeiden voor het wild. Al vele jaren worden deze 'akkers' niet bijgehouden. Hier er daar zijn weer geluiden te horen om deze wildakkers weer actiever te gaan gebruiken... Kan leuk zijn als observatiepunten..

Aan mijn benen was te voelen dat het tijd werd om naar huis te gaan. Al was het dit keer geen 'plaksneeuw', zo'n afstand fietsen ben ik niet echt meer gewend... Etappe 4 ging wat vlugger toen ik eenmaal ergens in de buurt van het 'verscholen dorp' dit vriendelijke bord tegenkwam....
'Afgepijgerd', maar voldaan kwam ik ongeveer 3 uur later weer thuis met een kleine 30 kilometer in de benen. Geen wild gezien, maar wel enorm genoten van de rust, de prenten en de mooie nieuwe plekjes die ik kon toevoegen aan m'n 'maps'.....
Een aanrader zo midden in de week!
Om het wildgehalte van deze blog op peil te houden, hopelijke de volgende keer weer wat zichtbaar wild.

1 opmerking: