zaterdag 9 april 2011

Voorjaarstocht met een mooi resultaat!

Vanmorgen in alle vroegte weer rond Elspeet rondgestruind. Vanwege het tijdstip en de kou eerst maar wat bekende plaatsen vanuit de auto verkend.
Op de Oud Zwolseweg stonden er 7 op mij te wachten op een bospad. Ondanks de nevel waren er stukken bos / hei nog goed te overzien.

Aan de andere kant van Elspeet, randje hei zag ik weer wat staan, dit keer omhult met nevels. Toen ik wat beter keek stonden daar niet een paar herten, er stonden er wel 20! Een prachtig roedel. Vanuit de auto kon ik ze prima observeren met kijker. Herten vinden dat prima, ze ruiken je niet. Toch de auto uit gegaan om foto's te kunnen maken. Valt niet mee om in de nevel en bij slechte lichtomstandigheden scherpe foto's te maken, maar toch... de sfeer komt wel over!

Roedel nieuwsgierige herten in de ochtendnevel
Goed tellen... het blijken er rond de 20 te zijn..
Uiteraard ga ik niet alleen voor het wild de velden en bossen in, onderstaande tafereel geeft een goede indruk van de sfeer op zo'n morgen als de zon opkomt terwijl de nevels over de velden hangen. 

Nieuwsgierige, waarschijnlijk dames, kijken mijn kant op. Wat doet die vreemde vent daar aan de rand van ons heideveld?
Nadat ik ze een tijdje heb kunnen observeren en fotograveren trekt het roedel verder de hei over, richting de daginstand.


Net terwijl ik weg wilde gaan, zie ik verder op het pad, achter een hek weer wat donkers... snel de kijker erbij, staat daar ook weer een roedeltje.. 8 stuks in dit geval. Zitten we al 35 herten. 't moet niet gekker worden!

Sfeerplaatje van een stukje van landgoed Staverden. Bekend terrein. Kom ik later in een ander deel van Staverden, staat er weer een roedel (ong. 12) op een heideveldje. Ze waren waarschijnlijk al van plan om de dekking op te gaan zoeken, de zon was al opgekomen, maar de nevels boden nog wat dekking. Als je goed kijkt zie je in de nevels witte spiegels. Makkelijk herkenbare tekens voor een wildspotter bij slechter zicht!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen wel begon te denken... 't is nu wel weer leuk geweest. In ruim een uur tijd ruim 45 herten zien is toch best heel veel. Maar het kon nog gekker..

Terwijl ik nog onderweg was om nog enkele paadjes te gaan verkennen per fiets dacht ik in een flits iets op een bospad te zien, gewoon vlak aan de doorgaande weg. Gauw in z'n achteruit en terug; ja hoor.. Steekt er een roedel over.. Stuk of 8. Dat kan een deel van het grote roedel van 20 zijn geweest, lag wel redelijk op hun trekrichting, maar anders betekent dat ruim 50 herten.... Kortom; ogen goed open houden op de Veluwe!

Omdat ik nog een envelop moest brengen naar Uddel, ook nog een klein stukje in het Kroondomein gefietst, voor mij onbekend stukje. Lekker rustig, veel vogels o.a. een vogel die een soort kreet uitte wat door een soortgenoot beantwoord werd, kwam me niet bekend voor..

Onderweg was ik collega blogger Pieter nog tegengekomen. Dit keer waren we gescheiden op pad. Hij wilde nog het kroondomein bij Vierhouten / Elspeet bezoeken voor wat zwijnen.

Toen we elkaar later onder het genot van een kopje koffie en broodje bij bakkertje Piet in Elspeet onze avonturen vertelden, bleek Pieter naast de zwijnen een mooi roedel damherten (rond de 20) gezien te hebben. Ook erg mooi! Pieter heeft ook kennis gemaakt met de toezichthouder in dat gebied; Maas van de Ruitenbeek. Overigens een goede kennismaking begreep ik. Mooie foto's maakt Maas trouwens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten