donderdag 24 juni 2010

'Uurtje' Veluwe, Elspeet

Woensdagavond 23 juni 2010 me even 'losgescheurd' van de dagelijkse drukte. Op advies van medebloggers Peter en Pieter een aantal plaatsen in Elspeet bezocht waar ik niet zo vaak of nog nooit geweest was. Sinds mijn aanvaring met wild, rijd ik nog voorzichtiger. Dat loont, want dan zie je nog eens wat. Zomaar langs de Stakenbergweg, deze reegeit. Lekker nieuwsgierig, af en toe knabbelend aan wat bladeren.


Langs de Jonkheer C. Sandbergweg liggen veel weilanden. Achterop één van die weilanden liep dit roedel kaalwild. Helaas geen verrekijker mee (dom!) maar via de telelens was toch te zien dat daar ook kalfjes bij liepen. Voor mij voor het eerst sinds ik hier woon dat ik ze in het wild zag!

Route vervolgd en wederom langs de weg in een weiland, maar nu veel dichterbij, deze hinden. Ik kon er nog een foto van maken, maar daarna waren ze ook wel snel weg. Geen probleem, toen ik iets later weer terugreed stonden ze er weer.... Echte volhouders!
Ook nog even achter de 'Zwarte Boer' gekeken. Daar was het rustig, wel zag ik een hinde en een jonge hinde het bos inschieten. Aan het eind van de tocht op een voor mij bekende plaats gezeten. Ook weer niet ver van de weg af. Even 100 meter het bospad op en ziedaar.... Wat een prachtige natuurbeleving! Het wild trok vanuit het bos de wei op. Het werd steeds drukker; hinden met kalf en zwijnen. Met name het zien drinken van een kalfje bij z'n moeder was voor mij een nieuwe beleving! Prachtige schepsels!
1 zwijn had er wel erg veel zin in... het rende in galop de weilanden door, waarschijnlijk op weg naar een bekende plek met wel heel erg lekkere dingen. Lopend terug naard de auto (het was al redelijk schemerig) schoot er nog een zwijn vlak voor me het bospad over. Oppassen dus! Al met al een heerlijk ontspannend tochtje van ruim een uur, op 10 minuten afstand van thuis..... :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten