woensdag 30 december 2009

Fietstocht 30 december 2009, Vierhouten, Gortel

Vanmorgen rond 7.15 op de fiets gestapt. Lekker donker, redelijk veel sneeuw. Maar met een pa gekregen 'mijnlampje' was er toch nog wat te zien.
'Barre' omstandigheden dus. Voor het eerst dat ik vanaf huis per fiets het bos in ging. Een stuk de Eperweg gevolgd, daarna de 'pas op weg' richting Vierhouten. Met name in het eerste deel van het bos zeer veel zwijnensporen gezien. Eigenlijk vlak bij de Eperweg dus:
Een stuk voor het 'verscholen dorp' richting Vierhouten gegaan, daarvandaan naar Gortel. De omstandigheden waren best zwaar, ik twijfelde nog even of ik wel de juiste dag gekozen had voor deze tocht. Bij de plek waar we de vorige keer wild gezien hadden, een tijdje gezeten. Helaas nu helemaal niets. Daar ook het kroondomein ingegaan (0pen vanaf 25 december). Al aan het begin super veel sporen, het leek wel een carpoolplaats voor herten. Mooi bospad, kaarsrecht met aan weerzijden met name naaldbossen. Verder was daar nog niemand geweest, totdat ik vanuit het bos een fotograaf tegenkwam.
Helaas vandaag geen wild gezien wel een mooie tocht. Uiteindelijk toch nog duidelijk een hert gezien, trouwens aan de Elspeterweg, afslag richting Vierhouten staan nieuwe lantaarnpalen met groen licht.... Is dat wildvriendelijk? Het enige hert wat ik duidelijk zag:
Het viel me wel op dat in het bos vanaf de Eperweg richting het 'verscholen dorp' praktisch geen sporen van herten te zien waren, wel heel veel van zwijnen (staan dichter op elkaar en kleinere afdrukken). Bij het kroondomein in Gortel is dat juist het tegenovergestelde.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten