maandag 26 september 2011

Bronst 2011 vervolg

De laatste dagen zoveel als mogelijk genoten van de bronst. Helaas kon ik vrijdagavond niet mee met de bronsttocht van @grofwild; http://www.grofwild.blogspot.com/, had die avond/nacht een nachtje vissen met m'n zwagers op de randmeren. Was ook erg gezellig.

De bronst is in volle gang. Of het nu de zogenaamde 10 dagen van de hoogbronst is kan ik niet zo goed beoordelen. Als ik de geluiden hoor, zou ik het gaan denken, maar zie ik de bronstroedels van dit moment, dan twijfel ik. Vele roedels zijn / waren nog rond de 20 stuks. Vandaag zag ik pas voor het eerst wat kleinere roedels van rond de 10, vaker te zien als de bronst verder is. Andere herten 'snoepen' wat hindes van de grotere roedels af.

Omdat ik vrijdagavond niet meekon en ik toch wel weer een echte bronstnacht wilde maken, vanmorgen om 03.00 uur vertrokken. Kon vandaag omdat ik vrij had.

Op de Aardhuisweg eerst maar eens genoten van de galmende bronstroep van diverse herten. Van heel diep en zwaar tot wat lichtere geluiden. In je eentje is toch wat minder gezellig en ook wat spannender. Ik schrok wat van gekraak en geritsel voor me, in de berm van de weg, er liep een hert langs. Verderop hoorde ik een hert met z'n gewei door de hei / takken slaan.

Daarna weer wat plekken in Elspeet af gegaan. Op de bekende plaatsen veel gehoord. Een tijdlang naast een maisveld gezeten waar, te horen aan het geluid, zo'n 6 a 7 herten actief waren met daaromheen in het gebied nog veel meer herten. Ik zag niets, maar kon alles goed horen. Gedraaf door het mais, gesnuif, geburl, geweien die door het mais heen slaan, enz. Rond 05.00 uur kreeg ik gezelschap van wat meer mensen. Maar omdat ik zo goed verborgen zat, stonden ze op 5 meter naast me, maar hadden niets door.

Op een andere plaats, randje Staverden stond ik tussen 2 weilanden in waar aan beide zijden herten liepen. Links een plaatshert met roedel wat ik door de mistnevels kon zien, rechts wat jongere geweidragers. Terwijl ik stond te luisteren /kijken schrok ik nog enorm omdat een van de jongere herten in volle vaart naar de rand van het weiland kwam rennen waar ik stond. Met wat trillende benen een paar stappen acheruit naar m'n auto gezet. Je weet maar nooit....! Je hoort soms verhalen!

Gelukkig liep het goed af en maakten de jonge heren zich weer uit de voeten. Helaas geen gevecht met het oudere hert.

Rond 06.30 uur ben ik samen met 2 andere wildliefhebbers per fiets op pad gegaan. We trokken een gebied in waar we niet zo vaak komen. Juist door dat gebied trekt een deel van de hertenpopulatie van de bronstgebieden naar de daginstanden. De roedels trekken dan van bosvak naar bosvak wat liefhebbers de gelegenheid geeft om ze te kunnen zien. Dat lukte ons ook, zo rond 9 uur, het was nog wat nevelig, maar de zon liet zich ook goed zien, zagen we dit:
Zo zie je niets... alleen een andere wildliefhebber

En zo drijft een geweidrager zijn roedel de brandgang over...
Dit roedeltje liep al in de rand van het bosvak en kwam in de benen  toen wij naderden. Dan is de kans dat ze overgaan. En ja hoor.. Mooi om te zien hoe de geweidrager zijn roedel voor zich uitdrijft....
Aan twee kanten mensen, maar toch verder gaan..


Een uitsnede. Toch een kapitaal hert, lijkt een 14-ender.
Prachtig zo'n krachtig beest. In topconditie door de voorbereidende tijd die ze nemen voor de bronst. Ze moeten dan reserves opbouwen die ze in de bronstperiode compleet opmaken in de strijd om de vrouwen en het bij elkaar houden van hun roedel. Vandaar dat de roedels dan vaak wat kleiner worden omdat ze niet alle hinden in hun 'harem' kunnen houden.

In het bos zagen we weer wat hinden. Waar hindes zijn, zijn ook geweidragers in deze tijd. Helaas voor ons toch niet.. Al was dit ook wel een mooi gezicht. Rustig stapt deze hinde het pad over en verdwijnt in het bosvak. Ze ziet verderop 3 liggende groen/bruine figuren met fototoestellen, maar trekt er zich niet zoveel van aan....


Niet superscherp, maar wel een mooi plaatje. Het waren 2 loslopende hinden, waarschijnlijk moeder met een kalf, maar wel vreemd, er volgde verder geen roedel.

Het is heel druk in de bossen rond Elspeet in deze tijd, jammer, ik heb het idee dat daarom het wild ook eerder de dekking intrekt. Vorig jaar kon ik rond 08.00 uur nog prima foto's maken van roedels in de landbouw enclave van Elspeet. Als nu het tijdstip van de officiele zonsopkomst aanbreekt, trekken 'tientallen' mensen het gebied in, net de koopgoot!

Mogelijk dat er ook wat mensen zijn geweest die zich vergisten in de hoogte van de toegangspoort naar de parkeerplaats van Staverden. Hopelijk is het geen vandalisme:
Morgenavond met gids naar de brons op 'de Dellen' bij Epe. Nog nooit geweest, dus ben benieuwd wat er loopt. Rond Elspeet lopen rond de 400 herten, 200 teveel, het schijnt dat er in dat gebied nog meer lopen. Dat beloofd wat! 

2 opmerkingen: